Gegijzeld HAT 5
Omschrijving:Wanneer vijf leerlingen en een leraar vier dagen in hun school gegijzeld worden, krijgen ze meer begrip voor de motieven van de gijzelnemers wanneer een van hen vertelt wat hen tot deze daad heeft gedreven: persoonlijke ervaringen in een opvoedingsinstituut onder een communistisch regime, waarschijnlijk in een Zuid-Amerikaans land. Het verhaal komt snel op gang en wordt (in de t.t.) verteld door de ogen en gedachten (veel vragen) van de 14-jarige Gerard. Het relaas van de gijzelnemer (v.t.) beslaat meer dan de helft van het boek en begint en eindigt abrupt. Wanneer de leraar hen erop wijst dat zij sympathie verliezen, geven zij zich over. De angst en de verveling van de gegijzelden zijn niet echt voelbaar omdat de karakters vaag blijven. Hun begrip voor de 'terroristen' wordt gesteld tegenover het onbegrip van de massa en de onderhandelaars. Zeer expliciet taalgebruik, verzorgd uitgegeven. De auteur (1937-1994) won voor 'Oorlog zonder vrienden' de Europese Jeugdboekenprijs voor actuele literatuur 1980 en verschillende malen de prijs van de Nederlandse Kinderjury voor andere titels.